Australië! - Reisverslag uit Taupo, Nieuw Zeeland van Harold Bos - WaarBenJij.nu Australië! - Reisverslag uit Taupo, Nieuw Zeeland van Harold Bos - WaarBenJij.nu

Australië!

Door: Harold Bos

Blijf op de hoogte en volg Harold

05 Juni 2014 | Nieuw Zeeland, Taupo

Inmiddels zit ik alweer in Taupo, een plaats op het Noorder eiland van Nieuw-Zeeland. Wat gaat de tijd ongelofelijk snel en wat heb ik alweer een hoop meegemaakt.

Mijn vorige verslag ging over Singapore en Vietnam en is gepubliceerd op het account van Lars. Vanaf begin mei is Lars op zoek gegaan naar werk in Brisbane en ben ik alleen verder gaan reizen. In dit verslag zal ik jullie vertellen over mijn laatste dagen in Azië en mijn onvergetelijke avonturen in Australië en Tasmanië.

Laatste dagen Azië:
Zaterdag 3 mei kwamen Lars en Ik in het begin van de middag aan op KLIA (Kuala Lumpur International Airport). Hier stond onze vriend Fairuz ons op te wachten. Fairuz hebben we ontmoet tijdens ons verblijf in Bandung, Indonesië en woont en werk in de buurt van Kuala Lumpur. Een week voordat we naar Kuala Lumpur vlogen vroegen we hem om af te spreken. Hij kwam met het goede idee om ons die dag op te pikken bij het vliegveld en naar Melakka te gaan. Zo gezegd zo gedaan. Na drie uur rijden vanaf het vliegveld in KL kwamen we aan in Melakka. Een leuk maar ook erg toeristisch plaatsje ten zuiden van KL. We zochten een hostel en gingen het stadje bekijken. Hier en daar was het nog goed te zien dat de Nederlanders ver voor de WO II handel hebben gedreven in deze gebieden. Na wat sightseeing zochten we een leuk barretje op met livemuziek. Na bijna drie maand was het de laatste avond van Lars en mij samen en moest hier uiteraard een biertje op gedronken worden. De volgende ochtend stonden we heel vroeg op om Lars naar het vliegveld te brengen. Na hem te hebben uitgezwaaid gingen Fairuz en ik verder richting KL. Omdat ik ook snel naar Australië zou vliegen wilde ik nog even een extra lange broek en trui kopen om te kunnen overwinteren in dit in vergelijking met Azië koude land. Een aantal shoppingmalls verder liep ik tevreden terug naar de auto om mijn nieuwe aanwinsten terug te brengen. We vervolgden onze tour langs de Petronas twin towers en andere hoge gebouwen in het centrum van KL. Na Chinatown te hebben bezocht besloten we terug te gaan naar Fairuz zijn huis in Shah Alam een buitenwijk van KL. De dag erna stonden we vroeg op om heerlijk in stijl te ontbijten met Indiase roti die je heerlijk in een smaakvolle curry kunt dippen. We gingen daarna snel door naar de beroemde Batu Caves in KL. Een heilige plaats voor het hindoeïsme met een gigantisch gouden beeld van oorlogsgod Murugan voor de hoge trappen die je naar de immense grot brengen. Jaarlijks wordt hier het Thaipusamfestival gevierd door de Tamil en pelgrims vanuit Zuid-India. Na de Batu Caves hebben we geluncht met een vriend van Fairuz die ik ook nog kende van Indonesië. ‘s Avonds moest ik weer richting het vliegveld omdat er een acht uur durende vlucht stond te wachten richting Melbourne.

Australie!
Na een prima vlucht zette ik dinsdag 6 mei voor het eerst voet op Australische bodem. Via booking.com had ik een hostel geboekt in St. Kilda, een wijk op 15 min met de tram vanaf Melbourne centrum. Na te hebben ingecheckt liep ik via Albert Park richting het centrum. In Albert Park vindt jaarlijks de Grand Prix van Melbourne plaats. Het circuit ligt rond het Albert park meer en is tijdens het jaar toegankelijk voor sporters en andere evenementen. Het centrum van Melbourne is erg eenvoudig bereikbaar door het openbaar vervoer wat bijzonder goed geregeld is in deze moderne stad. De volgende dagen besteedde ik met het bezichtigen van de rest van de stad, ik zag mooie bezienswaardigheden zoals the Shrine of Remembrance en Federation Square. Verder bezocht ik het nationale sport museum wat deel uitmaakt van het MCG (Melbourne Cricket Ground, capaciteit +80.000)

Onvergetelijke liftavonturen in het prachtige Tasmanië:
Na slechts vier dagen Melbourne stond mijn volgende trip al op de planning. Zaterdag 10 mei vloog ik vanaf Melbourne naar de stad Launceston in Tasmanië. Nadat ik een aantal dagen ervoor al flink had moeten wennen aan het temperatuurverschil met Azië was dat dit keer ook weer het geval. Overdag was het in Tasmanië prima te doen met het zonnetje, maar ‘s avonds daalde het kwik al snel tot onder de vijf graden, erg koud dus.
Het was alweer meer dan een week geleden dat ik in Hanoi mijn vuile was had gedaan, en besteedde mijn eerste dag in Tasmanië om dit bij te werken. ‘s Middags ging ik samen met een stel uit Brisbane naar de Cataract Gorge, een rivier in een prachtig natuurreservaat in Launceston. ‘s Avonds leerde ik Fred kennen, de nachtmanager van mijn hostel. Hij is geboren in Nederland maar opgegroeid in Australië. Later weer naar Nederland verhuist omdat zijn zoon een contract kon krijgen bij Cambuur Leeuwarden. Hij nodigde mij uit om mee te eten met hem en een vriend van hem, een geboren Rotterdammer die Engels en Nederlands door elkaar praat en al meer dan 20 jaar in Australië woont. De volgende dag zette Fred mij af in Perth, een klein plaatsje onder Launceston. Mijn plan was om 200 km zuidwaarts te liften naar de hoofdstad en tweede oudste stad van Australië, Hobart. Fred gaf mij een aantal tips en bood mij aan om me op een goede plek af te zetten zodat ik snel zou worden opgepikt. Na ongeveer drie kwartier wachten stopte er een vriendelijke vrouw uit Hobart die bezig was met een verhuizing. Ze vertelde dat ik er goed en vertrouwd uitzag en mij daarom wel een lift wilde geven richting Hobart. 20km voor Hobart zette ze me af omdat ze de andere kant op moest. Na goed te hebben geluisterd naar Fred besloot ik om naar een goede spot te lopen waar de auto’s rustig voorbij komen en alle tijd hebben om te stoppen. Dit werkte erg goed, na 5 min stopte er een man die me 10 km later weer afzette. Nog geen 2 min later werd ik weer opgepikt door een man die jarenlang in Zweden had gewerkt bij de voetbalbond. Hij had veel door Europa gereisd en was zeer enthousiast over Nederland. Hij moest toevallig ook in het centrum van Hobart zijn en zette mij voor de deur van mijn hostel af. Erg leuke eerste en zeker niet de laatste ervaring met liften.
In Hobart checkte ik in voor twee nachten. Het was alweer eind van de middag en ik besloot om boodschappen te doen en het kleine stadje te verkennen. ‘s Avonds sprak ik de Italiaan Stefano die op dezelfde kamer sliep als mij. Hij gaf me de tip om naar Mount Wellington te gaan. De volgende ochtend besloot ik om zijn advies te volgen en de bus te pakken richting Fern Tree waarvan ik een 12km route liep richting de top van Mount Wellington. Vanaf de top van deze berg op ruim 1000m heb je een prachtig uitzicht over de stad Hobart. Boven op de berg sprak een Australische vrouw me aan en bood mij een lift aan naar beneden. Ze waren mij op de heenweg al gepasseerd met de auto en wouden mij graag een gunst verlenen. Het was alweer eind van de middag en aardig koud boven op de berg, en ik besloot op hun aanbod in te gaan.
Eenmaal terug in Hobart genoot ik samen met Stefano van pasta, bier en Parmezaanse kaas. De volgende dag stond ik vroeg op om uit te checken en mijn liftavontuur te vervolgen en terug te gaan naar Launceston. Na 45 min op dezelfde plek te hebben gestaan besloot ik om een stuk verder te lopen. Ik kwam langs een tankstation en raakte aan de praat met een geboren Nieuw-Zeelander die zijn brood verdient als vrachtwagenchauffeur. Hij bood me een lift aan en zette me 30 km buiten Hobart af op een zeer gunstige plek langs de snelweg richting Launceston. Dat het een zeer gunstige was bleek wel nadat ik door de tweede auto die passeerde werd opgepikt. Een stel van midden 40 kwam net terug van een trouwerij in Hobart en moesten rond de middag terug zijn in Launceston aangezien de vrouw Shirley moest werken in het restaurant in Cataract Gorge. Het stel bleek erg relax te zijn en tijdens de reis vermaakten ze zich met ‘Jack Daniels and Coke’ en draaiden ze vrolijk hun joints. Terug in Launceston checkte ik in bij hetzelfde hostel als eerder die week. De laatste dag in Tasmanië ben ik naar de Cradle Mountain national park geweest. Een erg mooi natuurgebied met eeuwen oude regenwoud en veel wildlife.

The Great Ocean Road & Adelaide:
De volgende dag vloog ik weer terug naar Melbourne waar ik twee nachten verbleef alvorens ik begon met the Great Ocean Road. The Great Ocean Road is een bekende route vanaf Melbourne langs de kust richting Adelaide. Met de bus en trein vertrok ik naar het surfersplaatsje Torquay waar ik één nacht verbleef. De volgende dag vervolgde ik mijn tocht naar Apollo Bay. Het plan was deze dag om naar Port Campbell te gaan, echter ging de bus deze dag niet verder dan Apollo bay. Ik besloot om verder te liften, na 30 min in de regen te wachten op een lift vond ik het wel mooi geweest en besloot ik een hostel te zoeken in Apollo bay. Hier verbleef ik twee nachten, besteedde mijn tijd onder andere met hardlopen langs de kust en een tochtje op de mountainbike. De rit op de mountainbike was geen groot succes, op de terugweg moest ik een heel stuk terug lopen omdat mijn band lek was gegaan, shit happens. De dag erna vervolgde ik mijn reis met een tweedaagse tour vanaf Apollo bay naar Adelaide. Tijdens de tour kwamen we langs alle hotspots van de Great Ocean Road zoals The Twelve Apostles, Lock Ard Gorge en London Bridge. ‘s Nachts verbleven we in het plaatsje Halls Gap in het Grampians national park. De volgende ochtend bezochten we het Grampians national park en Brambuk, een cultureel centrum over aboriginals. De Grampians was een echte tegenvaller omdat we deze ochtend dichte mist hadden en niet verder konden kijken dan 5 meter. Helaas heb je het weer niet zelf in de hand en was het ook nu weer relativeren, accepteren en doorgaan.
Eenmaal in Adelaide veruilde ik mijn lange broek weer voor een korte broek en genoot ik van het lekkere weer en biertjes op het terras met een oude bekende van de basisschool. Niet veel later bij terugkomst in mijn hostel liep ik per toeval nog een andere oude bekende uit Drenthe tegen het lijf. Erg leuk om zo aan de andere kant van de wereld bekenden tegen te komen waar je je reiservaringen mee kan delen.

Tot zover mijn verhaaltje over Australië. Inmiddels zit ik dus alweer een week in het fantastisch mooie Nieuw-Zeeland. Binnenkort meer over deze onvergetelijke reis door het land van de Maori en vulkanische activiteiten.

Cheers!



  • 05 Juni 2014 - 10:04

    Joyce:

    Mooie verhalen, heerlijk! Geniet er van ,liefs van ons

  • 05 Juni 2014 - 11:05

    Pa:

    Mooi verhaal Harold en lsucces met verder reizen in NZ

  • 05 Juni 2014 - 23:19

    Ina:

    Mooi verslag Har. Top tijd.

  • 12 Juni 2014 - 21:48

    Marij Poels:

    Hallo Harold, Ik kreeg de link naar je verhalen van Ina. Geweldige tijd maak je mee hoor. Fantastisch. Reis je nu alleen of reis je soms met andere mensen die toevallig ook dezelfde kant op gaan? Ben benieuwd naar je verhalen over Nieuw-Zeeland, Lijkt mij ook geweldig.
    Hartelijke groet van Marij uit een warm zomers Drenthe

  • 29 Juni 2014 - 12:29

    Bennie:

    Hoi Harold. Mooi te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Wij doen toch iets niet goed :-) door elke dag maar weer hard te werken bij FC Beilen. Pas goed op jezelf en geniet er verder goed van.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Harold

Actief sinds 29 Jan. 2014
Verslag gelezen: 579
Totaal aantal bezoekers 3157

Voorgaande reizen:

17 Februari 2014 - 09 Augustus 2015

South East Asia, Australia and New Zealand

14 Mei 2012 - 04 Juli 2012

Thailand, Laos en Cambodja

Landen bezocht: