Last but not least! - Reisverslag uit Ao Nang, Thailand van Harold Bos - WaarBenJij.nu Last but not least! - Reisverslag uit Ao Nang, Thailand van Harold Bos - WaarBenJij.nu

Last but not least!

Door: Harold Bos

Blijf op de hoogte en volg Harold

19 Augustus 2014 | Thailand, Ao Nang

Inmiddels zit ik alweer in mijn laatste week van mijn onvergetelijke reis en leek het me leuk om nog een laatste verslag te doen. Mijn vorige verslag ging over mijn eerste periode in Australië met onder andere Melbourne, Tasmanië en de Great Ocean Road. Het is alweer bijna drie maand geleden dat ik mijn vorige verslag uploadde. Tijd voor een nieuwe en afsluitende update!

Na Australië begon mijn avontuur in Nieuw-Zeeland. Na een paar dagen in Auckland besloot ik om een hop-on/hop off bus te boeken waarmee ik onbeperkt door Nieuw-Zeeland kon reizen. Via de surfersplaats Raglan kwam ik in de met geothermische activiteiten omgeven plaats Rotorua. In dit plaatsje aan het meer van Rotorua stinkt het de hele dag naar rotte eieren vanwege de zwavellucht die door middel van geisers uit de grond komt. Na een culturele avond met de traditionele Maori’s waar we de welbekende “Haka” dans leerde ging mijn reis verder naar Taupo. In Taupo bezocht ik onder andere de Huka Falls en deed ik de Tongariro Crossing waar ik naar de top van de Ngarahoe berg klom, beter bekend als “Mount Doom” van de Lord of the Rings films. Na Taupo sloot ik het Noorder eiland af in het leuke stadje Wellington. In Wellington kwam ik per toeval mijn Duitse vriend Jan tegen die ik aan het begin van mijn trip in Nieuw-Zeeland had leren kennen. Met hem hopte ik weer op de bus en pakten we later de ferry naar het Zuider eiland. Tijdens deze reis leerden we snel alle mede reizigers kennen in de bus, een leuke mix van verschillende nationaliteiten. Mijn eerste bestemming was het Abel Tasman nationaal park waar je onder ander prachtig kan kajakken. Na het Abel Tasman nationaal park reisde ik verder via Punakaiki en de Pancake Rocks naar het Zuiden van Nieuw-Zeeland. In Franz Josef stond een helivlucht en ijsklimmen op het programma. Helaas kon het ijsklimmen vanwege te veel wind op de gletsjer niet doorgaan. Gelukkig konden we ‘s middags alsnog met de helikopter naar de gletsjer en hielden we het bij een mooie tour over deze prachtige gletsjer.
Na Franz Josef reisde ik nog verder naar het Zuiden, het winterse weer tegemoet. Via een overnachting in het prachtige plaatsje Wanaka kwamen we in Queenstown. Queenstown is de plek in Nieuw-Zeeland als je iedereen geloven mag, en ook ik deelde deze mening na twee nachten flink stappen. In Queenstown besteedde ik de rest van mijn tijd onder andere met een dagje skiën op de Coronet Peak. Na Queentown vervolgde ik mijn trip met de Milford Sound cruise en reisden we naar het Zuidelijkste puntje genaamd Bluff. Vanaf Invercargill besloot ik om samen met Jan een lokale bus te pakken naar Dunedin. In Dunedin hebben we een dag een auto gehuurd om het mooie landschap van de Otago Peninsula te verkennen, een schiereiland wat qua landschap veel lijkt op Ierland. Verder deden we nog een trip met een oude trein door de Taieri Gorge, een landschap gevormd door de rivier de Taieri. Erg leuk om te ervaren dat Nieuw-Zeeland zo divers is. Van een waanzinnige kustlijn, vulkanische activiteiten en groot regenwoud tot heuvelachtig landschap en besneeuwde bergtoppen. Nieuw-Zeeland was een fantastische ervaring en één van mijn absolute hoogtepunten tijdens mijn reis.

Via Christchurch, de stad die drie jaar geleden werd getroffen door een verwoestende aardbeving vloog ik terug naar Australië. Het was een aparte ervaring om in Christchurch mijn reis in Nieuw-Zeeland af te sluiten, de gevolgen van de aardbeving zijn hier nog erg goed zichtbaar en nu begrijp ik waarom veel mensen dit een spookstad noemen. Mijn eerste dagen in Australië besteedde ik aan een stedenbezoek in het geweldige Sydney. Vanaf Sydney vloog ik drie dagen later naar Cairns. Vanaf Cairns reisde ik verder richting het Zuiden en mijn eerste stop aan de Eastcoast was Airlie beach. Vanaf Airlie beach deed ik een driedaagse zeiltocht door de Whitsundays, we bezochten het befaamde Whiteheaven beach en konden op verschillende plekken snorkelen. Omdat het Nederlands elftal inmiddels de kwartfinale van het WK had gewonnen, en ik al een aantal wedstrijden had gemist besloot ik mijn reis ietwat aan te passen zodat ik de halve finale niet kon missen. Ik verlengde in Hervey bay mijn verblijf met twee nachten waardoor ik de halve finale kon zien op een groot scherm. Helaas weet iedereen hoe dit afliep, ook ik was teleurgesteld en besloot als troost een skydive te boeken. De volgende ochtend om 8 uur werd ik bij mijn hostel opgepikt om naar het vliegveld van Hervey bay te gaan. Nog geen drie kwartier later sprong ik vanaf 12,000 ft. (3.6km) uit een vliegtuig. Wat een fantastische ervaring was dit zeg! Nog vol adrenaline reisde ik de volgende dag door naar Rainbow Beach. Hier kwam ik een aantal oude bekenden tegen waaronder een Iers stelletje die ik in Nieuw-Zeeland had ontmoet. Na Rainbow Beach deed ik een driedaagse 4x4 tour op Fraser Island, het grootste zandeiland ter wereld. Erg gave trip, met activiteiten zoals zandboarden en heel veel gezelligheid. Na Fraser Island waren mijn laatste dagen in Australië al bijna geteld. Mijn laatste bestemming was Brisbane waar ik herenigd werd met mijn reisbuddy Lars. Erg leuk om na dik twee maanden hem weer te spreken en elkaars ervaringen te delen. Een paar dagen later was het dan helaas tijd om het geweldige land Australië te verlaten en mijn reis voort te zetten in Azië.

Vanaf Gold Coast vloog ik via Kuala Lumpur naar Bangkok. Hier verbleef ik een nachtje op Khaosan Road om even de nodige rust te pakken om de dag erna door te vliegen naar Yangon in Myanmar. In Myanmar zou ik verder gaan reizen met Anjo en Erikjan. Zij waren door het slechte weer al doorgereisd naar Mandalay, bij aankomst in Yangon pakte ik daarom gelijk de nachtbus richting Mandalay. De volgende ochtend trommelde ik bij aankomst de jongens wakker en besloten we om onze dag nuttig te besteden met een tour langs oude tempels en de U Bein bridge. Vanaf Mandalay reisden we twee dagen later naar het plaatsje Kalaw. Vanaf hier deden we een driedaagse trekking naar het Inle meer. Erg mooie tocht door het ‘echte’ Myanmar, waar meer dan 70% van de bevolking zonder elektriciteit leeft. Na de trekking deden we nog een erg mooie tocht op het Inle meer waar we langs oude ambachten en drijvende tuinen werden gebracht. Na een week samen met de jongens in Myanmar namen we alweer afscheid. Anjo en Erikjan vervolgden hun trip in Cambodja en ik bleef nog een week in Myanmar. Vanaf het Inle meer pakte ik de nachtbus naar Bagan. Bagan staat bekend om de honderden boeddhistische tempels en ruïnes. Bagan was erg mooi, echter is het hier wel goed zichtbaar dat het toerisme erg toeneemt. Vanaf Bagan reisde ik verder naar Yangon, deze stad viel redelijk tegen en daarom reisde ik twee dagen later terug naar Bangkok. In Thailand zou ik weer afspreken met Anjo en Erikjan om de fullmoon party op Koh Phangan te bezoeken vanaf Koh Samui. Omdat ik nog een paar dagen over had besloot ik om alvast naar het Zuiden af te reizen en de boot te pakken naar Koh Tao. In de bus leerde ik Alex uit Oostenrijk en Tamara uit Duitsland kennen. Op Koh Tao besloten we om een relax hutje te delen om zo kosten te besparen. Op Koh Tao lagen nog vele goede herinneringen van mijn reis met Rick en Lars van twee jaar geleden. Hier begon toen onze reis en maakte we kennis met Thailand en het duiken. Helaas was mijn verblijf deze keer iets te kort om hier nog een duikje te maken. Wel ging ik met het Duits/Oostenrijkse gezelschap nog snorkelen en spotte ik een kleine rifhaai. Vanaf Koh Tao pakte ik twee dagen later de boot naar Koh Samui waar Anjo en Erikjan inmiddels al gearriveerd waren. De dagen op Koh Samui vlogen voorbij en de meeste tijd besteedden we met het bijkomen van de fullmoon party en relaxen op het strand. Erg vervelend.

Onze reis eindigde op Krabi waar we nog een paar dagen genoten van zon, zee en strand. Inmiddels heb ik gisteren Anjo en Erikjan uitgezwaaid en moet ik nog even een nachtje wachten op mijn vlucht terug naar Europa. Gelukkig sluit ik mijn trip nog in stijl af met een stedentrip in Barcelona. Daarna moet ik er dan echt aan geloven en kom ik maandag 25 augustus na zes maanden reizen terug in Nederland. Ik kan terug kijken op een geweldige tijd en een fantastische reis door Indonesië, Singapore, Vietnam, Maleisië, Australië, Nieuw-Zeeland, Thailand en Myanmar!

Tot snel in Nederland!

Harold

  • 24 Augustus 2014 - 11:57

    Gea:

    Leuk verhaal geniet van barcelona groetjes van gea uit borger

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Harold

Actief sinds 29 Jan. 2014
Verslag gelezen: 1426
Totaal aantal bezoekers 3170

Voorgaande reizen:

17 Februari 2014 - 09 Augustus 2015

South East Asia, Australia and New Zealand

14 Mei 2012 - 04 Juli 2012

Thailand, Laos en Cambodja

Landen bezocht: